Reklama na Facebooku. Czemu najprościej nie znaczy najlepiej. Cz. 2
16 Paź

Reklama na Facebooku. Czemu najprościej nie znaczy najlepiej. Cz. 2

Jakiś czas temu napisałem na blogu o tym, że podstawowe narzędzie do tworzenia reklam nie jest najlepszym wyborem. Dlaczego tak jest, znajdziecie w tym wpisie. Dziś powiem Wam, jak zrobić to dobrze:)
Nie powiem Ci, jak napisać tekst reklamy, czy jak powinna wyglądać skuteczna grafika w reklamie. To temat na zupełnie inny wpis 🙂 Dowiesz się, jakie narzędzia do prowadzenia reklamy na Facebook’u i nie tylko tam, są skuteczne i jak uruchomić swoją pierwszą kampanię.

Zacznijmy jednak od tego, czym jest dobra reklama na Facebook’u (a także poza nim).
Dobra reklama ma przynieść Ci korzyści!
I to jest jej podstawowe zadanie.
Pytanie brzmi, czym dla Ciebie jest korzyść?

  • Czy masz sklep i chcesz sprzedać produkt?
  • Czy też chcesz powiedzieć ludziom o nowym wpisie na swoim blogu?
  • Czy może chcesz, aby ludzie poznali Twoją super aplikację?

Pierwsze pytanie z kilku, jakie musisz sobie zadać przed stworzeniem reklamy.

Co chcesz osiągnąć.

Powinieneś postawić przed nią ściśle określony CEL. Reklama musi go realizować i musi robić to skutecznie! A Twoja odpowiedź będzie punktem wyjścia do stworzenia dobrej, czyli skutecznej, kampanii reklamowej.

Mając ustalony cel reklamy, zabieramy się do pracy 🙂
Po lekturze pierwszej części wpisu o reklamach na FB wiesz, że pomijamy funkcję „Promuj post”. Przechodzimy do bardziej zaawansowanego narzędzia, jakim jest „menadżer reklam”.
Najlepszym sposobem na zrozumienie pewnych mechanizmów jest praktyka, więc stwórzmy razem kampanię!
Załóżmy, że jesteś właścicielem bloga podróżniczego. Jakiś czas temu założyłeś swój FanPage o nazwie „Podróżnik doskonały”. Co kilka dni publikujesz posty, jednak widzisz, że zasięg poszczególnych postów jest dużo poniżej Twoich oczekiwań. Dlatego też postanawiasz zainwestować pewne środki w reklamę na Facebooku.
Odpalamy „Menadżera reklam”

Są dwa sposoby, aby to zrobić
1. Link do Menadżera reklam znajdziesz w menu po lewej stronie.
2. Gdyby jednak tam go nie było, co czasem się zdarza, możesz skorzystać z tego LINKA

Po otwarciu się nowego okna pojawi nam się taki oto widok. Nie ma się co przerażać mnogością opcji. Zaraz Ci pokażę, że jest to całkiem proste narzędzie.

Menadżer zadań Facebook

Strona główna menadżera zadań

Zacznijmy od tego, co widać na ekranie:
1. w górnym pasku masz 5 podstawowych pól. Jeżeli jest to Twoja pierwsza reklama przejdź do ustawień konta. Tu możesz uzupełnić dane swojej firmy, dodać inne osoby korzystające z tego konta reklamowego, czy ustawić walutę w jakiej najwygodniej będzie Ci się rozliczać z Facebookiem. W menu „Rozliczenia” będziesz mógł pobrać faktury za swoje działania reklamowe.
2. Jak sama nazwa wskazuje w tym polu możesz podejrzeć swoje wydatki na reklamę w przeciągu ostatnich 7 dni.
3. Tips&Tricks od Facebook’a. Warto czasem zobaczyć, co nam radzą:)
4. Główne okno menadżera. To tu zobaczysz, jak radzą sobie Twoje kampanie.
5. Tu możesz rozpocząć tworzenie swoich reklam 🙂

Zaczynamy!
Kliknij w „Utwórz reklamę” lub „ + Utwórz kampanię”. Pierwsze okno jakie zobaczysz, będzie wymagało od Ciebie wyboru celu Twojej reklamy.

Cele Kampani reklamowych Facebooko

Aktualnie FB do naszej dyspozycji daje 10 celów (tu akurat trochę kłamię ponieważ de facto jest ich więcej ale do tego jeszcze wrócimy). Spośród nich musimy dopasować jeden, który najbardziej odpowiada naszym początkowym założeniom. Nie będę się zbyt rozpisywał na temat ich poszczególnych cech, ponieważ po najechaniu kursorem na dany cel, wyświetli Ci się bardzo fajny opis przygotowany przez FB.
Według naszych założeń Twoim celem jest zwiększenie zaangażowania i zasięgów poszczególnych postów. Dlatego wybierzmy cel „Promuj posty”. Jeżeli administrujesz więcej niż jednym FP, po prawej stronie pojawi Ci się pole wyszukiwania FP. Możesz tam wpisać jego nazwę lub wkleić jego adres. W tym typie celu nie promujemy stron, których nie jesteśmy administratorami oraz tych spoza Facebook’a.

Cele Kampani reklamowych Facebooko

Kiedy odnajdziesz swoją stronę, poniżej pojawią się dwa nowe przyciski:
1. umożliwia promocję postów, które już są zamieszczone
2. umożliwia stworzenie nowego
Znaczenie przycisku nr 1 jest dość oczywiste, natomiast jak wykorzystać przycisk nr 2? Możesz dzięki niemu stworzyć post, który widoczny będzie tylko dla osób, które nie są połączone z Twoją stroną.
Akurat na twoim FP pojawił się fajny post z Twoimi zdjęciami z wizyty w Suwałkach i ten właśnie post chciałbyś promować. Po kliknięciu przycisku nr 1 wyświetli się lista, na której w łatwy sposób odszukasz swój post.
Klikamy „Kontynuuj” i lecimy dalej!
Kolejnym krokiem jest stworzenie grupy reklam. W ramach jednej kampanii możesz ich mieć dowolną ilość. Dzięki temu będziesz mógł w łatwy sposób je kontrolować.
W grupie reklam ustawiamy najważniejsze parametry reklamy. Zaczynamy od danych demograficznych takich jak lokalizacja, wiek, płeć czy języki, jakimi się posługują. Jeżeli chcesz wejść na wyższy poziom polecam odkrycie możliwości jakie daje przycisk „Więcej danych demograficznych”. Daje nam on dostęp do targetowania naszej reklamy na podstawie np. związku, wykształcenia czy nawet pracodawcy. Post z Suwałk ma trafić do zamężnych osób z dziećmi w wieku do lat 5? Nie ma sprawy! Właśnie tam to zrobisz! Na tę część pracy warto zwrócić szczególną uwagę!

Ustawienie grupy docelowej Facebook

Kolejnym BARDZO WAŻNYM polem w tym kroku jest pole „Zainteresowania”. Tu określimy czym mają się interesować osoby do których chcemy dotrzeć. Mają lubić koszykówkę? Czy może literaturę podróżniczą? Możemy Tworzyć różne kombinacje i próbować szukać zainteresowań w różnych odmianach. I warto to robić. FB jest gigantyczną bazą ludzkich zachowań i przeglądając zainteresowania możemy odkryć nowe, o których wcześniej nie pomyśleliśmy.
Pole ”Zachowania” pozwala nam docierać do osób o określonych zachowaniach np. dojeżdżających do pracy lub o nawykach zakupowych.
Kilkanaście linijek temu pisałem, że z reklamą można dotrzeć m.in. do osób, które nie polubiły jeszcze naszej strony. Następny przycisk, czyli „Dodaj typy połączenia” właśnie to nam umożliwia. Możemy wybrać w jaki sposób osoby którym wyświetli się nasz post, mają być połączone z naszą stroną. Czyli możemy wyświetlać wszystkim osobom z naszej grupy docelowej, możemy tylko osobom, które są już naszymi fanami lub takim którzy jeszcze nimi nie są. Wymieniłem najprostsze połączenia i warto tu także poświęcić trochę czasu.
W trakcie ustawiania swojej grupy docelowej, na pewno zauważyłeś po prawej stronie ekranu przemieszczającą się wskazówkę. Na podstawie współczynników, które definiujesz sprawdza ona, jaki jest potencjalny zasięg Twojej reklamy.

W kolejnym kroku musisz:
ustalić swój budżet. Możesz ustawić budżet dzienny lub też na cały okres trwania kampanii,
zaplanować jak długo ma trwać kampania. Możesz określić, że ma trwać od – do lub ustalić jej godzinny harmonogram.
wybrać sposób rozliczeń za reklamę. W uproszczeniu możesz określić, czy chcesz płacić za każdym razem, gdy ktoś w nią kliknie (model CPC) lub po tym gdy wyświetli się ona 1000 osób (model CPM)

Budżet kampanii reklamowej Facebook Ostatnim etapem tworzenia Twojej kampanii jest stworzenie samej reklamy. My na samym początku wybraliśmy, że naszą reklamą będzie post z wyjazdu do Suwałk. W związku z tym nie mamy dużych możliwości na tworzenie kreacji. Jest to możliwe, jeżeli wybralibyśmy inny typ celu lub … tym zajmiemy się w 3 części „Reklama na Facebooku. Czemu najprościej nie znaczy najlepiej”. Jeżeli wszystko mamy już gotowe wystarczy kliknąć przycisk „Złóż zamówienie” i czekać na uruchomienie się kampanii 🙂

Na sam koniec chciałbym zwrócić uwagę na hierarchię reklam na Facebook’u. Jak pewnie zauważyliście, posługuję się trzema terminami tj. kampania, grupa reklam oraz reklama.
Najwyższa w hierarchii jest kampania. W niej wybieramy cel i w niej zawierają się grupy reklam. W każdej kampanii możemy zawrzeć dowolną ilość grup, które będą się od siebie różnić. Mogą się różnić budżetem, grupami docelowymi lub reklamami. Każda grupa reklam może zawierać dowolną ilość reklam różniących się od siebie np. treścią czy grafiką. Tak jak wspomniałem, podstawą jest kampania, a co za tym idzie CEL i to on „spina” wszystkie grupy i reklamy w jedną całość. Warto jeszcze przed rozpoczęciem działań reklamowych, przemyśleć sobie hierarchię waszej kampanii.

O autorze

Zostaw komenatrz