Prosta forma, względnie niskie koszty produkcji oraz dystrybucji to niewątpliwe zalety ulotek, które przez dobrą dekadę były medium numer jeden wśród lokalnych biznesów. A dziś – czy w ogóle ktoś zwraca jeszcze na nie uwagę?
Skuteczność ulotek reklamowych
To, czy tradycyjne ulotki są skuteczne, czy nie, zależy od elementów i wartości jakie uznamy za wystarczające. Jedni wskazują na wygodę – konsument może daną broszurę zachować i zapoznać się z treścią w dogodnym dla siebie momencie i miejscu – bez presji czasowej i decyzyjnej. Inni będą szukać różnych wskaźników konwersji, choć bardziej za skutecznością będzie tu przemawiać skala kosztów działań offline’owych.
Nie trzeba daleko szukać – przyznaj się, ile ulotek przechowujesz w swoim domu, z ilu z nich skorzystałeś – np do zamówienia obiadu. Jeśli ulotka zawiera kod rabatowy, jesteśmy skłonni trzymać ją jeszcze dłużej. Dlaczego tak się dzieje, skoro podobny komunikat otrzymujemy drogą mailową? Większość ankietowanych zapytanych o to, czy wie, jakie ulotki dostaje przyznaje, że „rzuca okiem” na jej zawartość zanim zdecyduje, czy warto ją zachować. Jeśli porównamy to ze zjawiskami banner blindness na stronach internetowych lub z ilością wiadomości w folderze spam, wniosek może być zaskakująco korzystny dla tradycyjnych ulotek. Jak zatem wybrnąć?
Kluczem do sukcesu jest dywersyfikacja
Cyfrowe kanały dystrybucji stopniowo ale konsekwentnie zmniejszają wpływy w branży offline i btl. Niemniej taka forma promocji nadal pozostaje efektywna kosztowo – nie wymaga dużych nakładów czasu i pieniędzy. Ryzyko przeprowadzenia nawet ostatecznie mało skutecznej kampanii jest niskie, nie pochłania dużych nakładów pracy i pozwala na wielokrotną emisję w ramach potrzeb – w różnych lokalizacjach lub kilku miejscach na raz. Jeśli uzyskamy jedynie 20% interakcję konsumenta na twoją ofertę – nadal jest to relatywnie dobry wynik w stosunku do skuteczności i kosztów promocji w innych kanałach promocji.
Jeśli nie satysfakcjonuje nas taki wynik, opracowanie nowe ulotki i jej ponowna emisja nie nadwyrężą znacznie budżetu firmy. Co więcej drobne zmiany w projekcie graficznym, zmiana modelu dystrybucji, to nie kosztuje wiele, a takie testy na żywych odbiorcach mogą dać nam realny feedback o wartościach prowadzonych działań.
Skuteczność jest jednak w każdym przypadku wartością względną, indywidualną dla każdej strategii promocji i reklamy. Statystyki wyraźnie pokazują, że pomimo zalewu mediów cyfrowych – klasyczna, papierowa forma broszury/ulotki pozostaje atrakcyjną, rozpoznawalną i nadal przynoszącą efekt formą reklamy. Ważne jednak, aby nie opierać swojej promocji wyłącznie na jednym filarze lecz dywersyfikować formy, metody i pomysły.