Współczesny rynek b2b i b2c bez internetu ciężko nawet sobie wyobrazić. I pomyśleć tylko, że kilkanaście lat temu temu ktoś zaryzykował stwierdzenie, że internet się “nie przyjmie”, bo nikt nie zaryzykuje zakupu czy zamówienia rzeczy, które widzi tylko na ekranie swojego monitora. Dziś kupowanie online jest dla nas tak naturalne, jak dawniej wystawianie butelek z kaucją na mleko. Konkurencja, rywalizacja o klienta, wszystkie cechy sprzedaży przeniosły się z rynku tradycyjnego do świata online.
Jak pozyskać klienta?
Firmowa strona www nie będzie działać sama z siebie – te czasy minęły już dawno. Konieczne jest przemyślenie i zaplanowanie sposobu w jaki nasza firma będzie pozyskiwać konsumentów na witrynę oraz konwertować ich na swoich klientów.
W tradycyjnym podejściu możemy wyróżnić 2 główne kanały pozyskiwania:
Offline
-
wizytówki, ulotki, materiały firmowe,
-
reklama zewnętrzna, banery, bilbordy itp.,
-
reklama prasowa,
-
networking,
-
i inne.
Online:
-
ruch organiczny,
-
płatne kampanie reklamowe
-
content marketing
-
influencer marketing
-
i inne.
W ramach działań online, czyli podejściu najbardziej współczesnym, nacisk położony jest na działania w sieci poprzez media, które z kolei podzielić można na: media własne, organiczne i płatne:
-
Własne media to nasza strona internetowa, blog lub inny internetowy twór, którym zarządzasz. To, co publikujesz w jej ramach nie jest ani mediami płatnymi, ani organicznymi.
-
Media organiczne to treści, które w sposób naturalny/organiczny/viralowy przemieszczają się po internecie w oparciu o jego popularność i wartości, takie jak recenzje i komentarze w mediach społecznościowych.
-
Płatne media natomiast są najbliższe tradycyjnemu marketingowi, w którym płacisz osobie trzeciej za transmisję swojej wiadomości do innych osób.
Chociaż kiedyś udało się w prosty sposób kwalifikować media jako opłacone, organiczne lub należące do właściciela, marketing wielokanałowy zaciemnia ten jasny podział. Przykład – media społecznościowe są technicznie mediami organicznymi, ale pozwalają na płatna obecność w miejscach docelowych. To sprawia, że platforma obsługuje różne strategie, techniki i typy kampanii.
Dlaczego warto korzystać z płatnych mediów?
Na pierwszy rzut oka płatne media mogą wydawać się archaiczne lub niepotrzebne – bo jak wszyscy płacą za reklamę, to jak oddzielić wartościowy komunikat od mniej wartościowego? W końcu jednym z atutów marketingu internetowego i mediów społecznościowych jest to, że pozwala uniknąć typowych pułapek płatnej reklamy, ujawniając różnych użytkowników swojej marce w nowy, inny i interesujący sposób. Chociaż jest to prawdą, płatne media wciąż mają ważne zastosowanie i mogą skutecznie uzupełniać posiadane i organiczne media.
Płatne multimedia to jeden z najszybszych sposobów zwiększania natężenia ruchu. Dla niektórych użytkowników promowany post lub tweet będzie pierwszym kontaktem z Twoją firmą lub marką. Niezależnie od tego, czy jest to nowe przedsięwzięcie, czy działasz już od jakiegoś czasu, szansa na jak najszerszą promocję marki powinna być najwyższym celem. Twoje treści, nawet jeśli są opłacane, nadal będą generować kliknięcia, interakcje, albo chociaż obserwatorów, prowadząc do uzyskania kliknięć w przyszłości. Ponadto wyniki Twoich płatnych treści będą łatwiejsze do śledzenia, niż tych z treści organicznych, więc tak skutecznie jak działań płatnych nie przeanalizujesz żadnych swoich działań.
Płatne media, jak żadne inne, dają niemal stuprocentową pewność, że twoje treści – niezależnie od tego czym są i jaki mają cel – zostaną wypuszczone na podatny grunt, udostępnione i trafią do właściwych osób. A o to chyba chodzi, prawda?