Jak budować markę w SoMe? Część 1: Jak wybrać dobrą agencję Social Media?

usługi informatyczne

Jeśli szukasz dobrej i taniej agencji social media, zadaj sobie podstawowe pytanie – po co ci dwie agencje?

Jasne, możesz prowadzić kanały SoMe swojej firmy samodzielnie, osobiście znamy klientów, którzy tak robią i, co ważne, robią to dobrze. Samo działanie jednak to jedno, osiąganie pożądanych efektów to drugie. Z doświadczenia samodzielnych kiedyś klientów wiemy, że największym problemem była wówczas skalowalność, trudno też wtedy realizować strategię (o ile się taką w ogóle ma). Choć szczerze doceniamy taką social mediową “partyzantkę”, nie możemy ich ocenić jako najskuteczniejsze w realizacji założeń biznesowych. O co pytać przyszłą agencję social media?

1. Jaki kanał SoMe wybrać i dlaczego nie wszystkie?

Tak, nie wszytko jest dla każdego. Możliwe nawet, że nie masz jeszcze świadomości istnienia pewnych kanałów, które mogą okazać się właściwe dla twojego biznesu – tym bardziej zostaw to agencji. Zapytaj jak przeprowadzają research rynku, jakie wskaźniki wezmą pod uwagę. Spójrz też w portfolio agencji – czy zajmowali się już firmami o podobnych profilu? Czy widzisz tam kampanię, którą kojarzysz, lub która wyjątkowo Ci się podoba? Powiedz to.

2. Jeśli twoja marka jest obecna w SM, poproś o audyt tej obecności.

Czasem możesz nie mieć świadomości, że pośród zgromadzonej liczbie fanów czy obserwatorów, jakaś część może być nieaktywnymi kontami. Niestety, albo stety, w mediach społecznościowych nie zawsze liczby fanów są liczbami do których się dąży. Cóż twojej firmie po dziesiątkach tysięcy obserwatorów, jeśli nigdy nie dotrzesz do nich z komunikatem, tym samym nigdy ich nie monetyzuje. Audyt wskaże problemy i newralgiczne miejsca. A może zatrudnić agencję tylko do audytu? Jasne, możesz przeanalizować wyniki badań i wnioski, a nawet próbować wyciągnąć własne, ale czy to, co z nimi zrobisz można nazwać strategią marketingową? No właśnie. I tu z pomocą przychodzi agencja, jej doświadczenie i wiedza.

3. Pytaj o strategię i osiągane wyniki.

To nie jest tak, że każdej firmie zależy na jednakowym wyniku – chcemy zarabiać na sprzedaży produktu i/lub usługi. Wskaźników konwersji rynek SoMe wyróżnia znaczenie więcej, dlatego też bądź przygotowany na raport uwzględniający konwersje, o których nigdy wcześniej nie myślałeś – formularz kontaktowy, zapytanie o cenę, telefon do doradcy. Nie ufaj w ciemno – egzekwuj wyniki i sprawozdania…

… no chyba, że sprzedaż wzrośnie tak bardzo, że nie znajdziesz już nawet na to czasu 😉

Jak budować markę na instagramie?

Zrób research, sprawdź co dzieje się u konkurencji

Przyjrzenie się konkurencji znacznie pomoże w znalezieniu własnego sposoby na komunikację z użytkownikami. Budowanie marki na Instagramie warto zacząć od ustalenia strategii, by uzyskać przewagę i móc się wyróżnić na rynku. Sprawdź, jakie treści udostępniają konkurencyjne firmy, przede wszystkim jak często publikują i ile osób obserwuje ich profil.

Stwórz listę kluczowych hasztagów dla marki

Odpowiedni dobór hasztagów znacznie ułatwi dotarcie do grupy docelowej. Dzięki nim, ludzie trafią na dany profil i istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaną na dłużej. Warto pamiętać jednak, żeby nie nadużywać możliwości opisywania zdjęć. Po przekroczeniu 30 fraz oznaczonych znakiem #, Instagram opublikuje zdjęcie bez jakichkolwiek opisów. Do korzystania z hasztagów trzeba podejść racjonalnie. Warto sprawdzić, które są najpopularniejsze, dzięki których zachodzi największa interakcja, a przede wszystkim odpowiednio opisywać zdjęcia, bez korzystania z hasztagów zupełnie nie pasujących do zdjęcia będą jego tematyki.

Zaplanuj harmonogram tworzenia/ zamówienia treści i przygotuj je lub zamów

Przed rozpoczęciem procesu publikacji warto znaleźć pomysły na zdjęcia, ich oprawę graficzną i tematykę. Trzeba unikać sytuacji, kiedy to brakuje pomysłu na kolejne działania i wizualizacje. Istotną kwestią jest również spójność – niech zdjęcia będą w podobnym stylu, zbliżonej kolorystyce, porównywalnej oprawie graficznej – nie psujmy wizerunku marki przez brak pomysłu i przygotowania.

Zaplanuj publikację treści, trzymaj się harmonogramu

Po stworzeniu strategii i przygotowaniu treści najlepszym rozwiązaniem jest rozplanowanie ich w czasie. Budowanie marki na Instagramie to również konkurencyjność, nie warto dać się wyprzedzić przez brak planu. Najlepiej publikować podczas pory obiadowej bądź po południu, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, ze dotrzemy do większego grona użytkowników.

Dotrzyj do potencjalnych klientów

Szukaj, przeglądaj, docieraj do potencjalnych klientów. Warto nawiązywać z nimi kontakty, wchodzić w interakcje, dyskutować. Dzięki komunikacji wychodzącej poza ramy publikowania, profil firmy zwiększa swój zasięg, dociera do większej liczby użytkowników i zdobywa nowych obserwatorów.

Umieść link do strony w opisie profilu

Dodanie skróconego linku w informacji o profilu znacznie ułatwi potencjalnym klientom dotarcie do docelowego miejsca – głównej strony marki. Zwiększa się tym samym prawdopodobieństwo, że skorzystają oni z oferowanych usług bądź produktów. Link ten możesz zmieniać w zależności od tego, czy chcesz kierować ruch do konkretnej podstrony, do strony promocji, czy ostatniego blogposta. Aktualizuj link i przypominaj o nim w postach.

Interakcja powinna być kluczowym założeniem podczas procesu docierania do potencjalnych klientów. Bez interakcji, pomimo pięknych grafik i popularnych hasztagów żadna marka nie stanie się znana wśród użytkowników Instagrama. Komentuj, polub, obserwuj i nie zmieniaj kolejności tych działań.

Zamknij
HXS

Prosimy wypełnij poniższy formularz, pozwoli nam to lepiej zrozumieć Twoje potrzeby i wspólnie stworzyć najlepszy produkt.